Expeditie #3
DOK6
Kinderen hebben de wereld van film en theater ontdekt! Ze leerden animatie maken met een praxinoscoop, experimenteerden met greenscreens, stonden op het podium en werkten achter de schermen.
Vraag uit het culturele veld
Voor het primair onderwijs | groep 1 t/m 8
Hoe kan DOK6 het leukste film-theater van Nederland worden voor kinderen? En hoe kunnen we hen uitdagen meer te willen weten over de technieken achter het theater en/of film.
Onze oplossing:
Kinderen ontdekken d.m.v. educatieve challenges de techniek en werkwijze achter film en theater. De challenges zijn bijvoorbeeld gericht op:
- Wat is film en wat is een praxinoscoop: Tijdens deze challenge starten we met een rondleiding in onze projectieruimte. Hier krijgen de deelnemers eerst een kijkje in de ontwikkeling van projectoren: van de eerste projectoren tot de moderne modellen van nu. Vervolgens gaan ze zelf aan de slag met de praxinoscoop, een vroege techniek waarmee animatie mogelijk werd. Ze ontdekken hoe film werkt en wat frames precies zijn. Stap voor stap leren ze hoe beelden tot leven komen!
- Niet alles is echt: In een filmopnamen is niet alles echt. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een greenscreen. Tijdens deze challenge gaan de leerlingen het effect ervaren van een greenscreen. Wat gebeurt er als je groene attributen gebruikt.
- Showtime: deze challenge vindt plaats in het theater op het podium, de spelers gaan acteren en ervaren het verschil ten opzichte van film. Er is live publiek en geen green screen of montage mogelijkheden.
- Achter de coulissen: Achter de schermen werken mensen om het decor tijdens de show om te bouwen. Deze challenge speelt zich af op het podium terwijl andere spelers de challenge ‘Showtime’ spelen. De spelers van ‘Achter de coulissen’ moeten heel zachtjes een bepaald decor ombouwen om zo te ervaren hoe het is om achter de schermen te werken als inspiciënt/toneelmeester.
- Spot on: Bij theater komt veel techniek kijken. Het uitgangspunt van deze challenge is om de spelers iets te leren over de lichttechniek. Want; zonder licht geen beeld. De kinderen ontdekken en ervaren hoe het licht werkt, hoe verander je licht van kleur en hoe ging dat vroeger. Ze werken dus met kleur folies én mengen op een mengpaneel digitaal licht.
Bij elke challenge gaan de kinderen aan de slag met een opdracht waarbij ze een code krijgen als ze de opdracht goed uitvoeren. Met deze code kunnen ze een ster verdienen, die komt te hangen op onze Wall of Fame!
Positieve impact in de praktijk
Een interactieve, educatieve rondleiding waarbij de kinderen zeggen: ”Dit was tof!” En waarbij de leerkracht zegt: “Hier hebben de kinderen echt veel van geleerd!”
Interesse in een expeditie?
Ga met ons in gesprek over de mogelijkheden!
Wil jij weten met welke expedities je verschil kunt maken voor jouw school, leerlingen of studenten? Of wil jij als amateurvereniging, cultuurinstelling of cultuurmaker iets betekenen voor Lokaal C? Neem gerust contact op!


Henriette Stroucken
Projectleider Lokaal C - Cultuureducatie met Kwaliteit Noord-Limburg